Κυριακή 15 Νοεμβρίου 2020

Χρήσιμες οδηγίες για τις αθλήτριες μας στον καιρό της καραντίνας

 Ο Dr. Νίκος Γεωργιάδης είναι, προσωπικός, φίλος από παλιά, Σύμβουλος Αθλητικού, Ακαδημαϊκού & Επαγγελματικού Προσανατολισμού και ιδρυτής της «Αθλέλιξης», φορέα που παρέχει στήριξη και συμβουλευτικές υπηρεσίες σε νεαρούς αθλητές, γονείς, προπονητές, φορείς/συλλόγους, και σωματεία. 

Από ανάρτηση του, ας μας επιτρέψει να μεταφέρουμε τις εξής, χρησιμότατες, οδηγίες του για τη διαχείριση της καραντίνας από προπονητές, προπονήτριες, αθλήτριες και αθλητές :  

'' Αφήνουμε στην άκρη ατέρμονες συζητήσεις και υπεραναλύσεις και εστιάζουμε στο εδώ και στο τώρα των αθλητών μας. Πρωταρχικά φροντίζουμε τον εαυτό μας για να μπορέσουμε στη συνέχεια να φροντίσουμε αυτούς που εξαρτώνται από εμάς. Δεν καταστροφολογούμε, αντίθετα παραμένουμε ήρεμοι, αισιόδοξοι, μεθοδικοί, οργανωμένοι, προσβάσιμοι. Δίνουμε ειδικές και προσωποποιημένες οδηγίες στους αθλητές μας κρατώντας ανοικτά τα κανάλια επικοινωνίας είτε με ομαδικές συνομιλίες είτε με σύντομες ατομικές. Εκτός από το συνολικό πρόγραμμα προπόνησης που εκπονούμε, φροντίζουμε εξίσου, ή ίσως και περισσότερο, την ψυχική και νοητική τους υγεία. Εστιάζουμε στο να βοηθήσουμε τους αθλητές μας να καλλιεργήσουν ή να ενισχύσουν το ψυχικό τους σθένος.

Ψυχικό Σθένος είναι η ικανότητά μας, να αναγνωρίζουμε και να κατανοούμε τα συναισθήματά μας, τα συναισθήματα των άλλων και να χρησιμοποιούμε αυτή τη συναισθηματική πληροφορία ως οδηγό σκέψης και συμπεριφοράς.

Το ψυχικό σθένος μας βοηθά να αναπτύξουμε ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ έτσι ώστε :

* να αντιμετωπίζουμε καλύτερα δύσκολες καταστάσεις

* να επανερχόμαστε μετά από αποτυχία

* να μην εγκαταλείπουμε

* να προσπαθούμε περισσότερο

* να κάνουμε διορθωτικές κινήσεις

* να μαθαίνουμε από τα λάθη μας

* να θέτουμε νέους στόχους

* να προσαρμοζόμαστε ευκολότερα σε νέες καταστάσεις

* να ωριμάζουμε από τις εμπειρίες μας

* να ξεπερνάμε τις δυσκολίες

* να κοιτάμε μπροστά

* να εστιάζουμε στα θετικά

* να είμαστε ευέλικτοι

* να επιλύουμε προβλήματα

* να ρυθμίζουμε τα συναισθήματά μας

Οι συνήθεις δυσκολίες που συναντά ένας αθλητής μεγιστοποιούνται και επαυξάνονται αυτή τη δύσκολη περίοδο και είναι:

* Άγχος και Ανασφάλεια

* Συναισθηματικά Κενά

* Έλλειψη κινήτρου

* Αδυναμία συγκέντρωσης

* Έλλειψη σταθερότητας

* Αβεβαιότητα και Φόβος για το μέλλον

* Χαμηλή αυτοπεποίθηση

Τι δεξιότητες όμως απαιτούνται για να ενισχύσουμε το ψυχικό μας σθένος και με ποιες τεχνικές/στρατηγικές μπορούμε να το βελτιώσουμε;

 Αυτογνωσία

Θέλουμε τα παιδιά να αποκτήσουν, εάν δεν έχουν, μια σωστή εικόνα του αθλητή-εαυτού τους. Τους βοηθάμε να γνωρίσουν τα όρια τους, λίγο διαφορετικά τώρα λόγω των συνθηκών, και τους βοηθάμε να μπούνε σε πρόγραμμα σωματικής βελτίωσης πάντα με τις σωστές οδηγίες από εμάς ή από συνεργάτες επιστήμονες γυμναστές.

Προσθέτουμε στον αθλητικό προγραμματισμό την παρακολούθηση video από αγώνες του αθλητή -εάν υπάρχουν- και προσθέτουμε εκπαιδευτικά video από το διαδίκτυο. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να ανταλλάσσουν τα εκπαιδευτικά video μεταξύ τους και με εσάς.

ΠΡΟΣΟΧΗ! Άλλο να βλέπουμε αθλητικά video για αναψυχή και άλλο να βλέπουμε στοχευμένα video από αθλητές που είναι συμβατοί με αυτό που θα θέλαμε και μπορούμε να γίνουμε. Ο ρόλος του προπονητή σ’ αυτόν το τομέα είναι καθοριστικός.

Βοηθάμε τους αθλητές μας να συνειδητοποιήσουν και να διαχειριστούν τον ελεύθερο χρόνο τους.

ΠΡΟΣΟΧΗ! Η αίσθηση ότι τώρα έχουμε χρόνο καταρρέει εάν δεν οργανώσουμε αυτόν τον ελεύθερο χρόνο που πραγματικά τώρα υπάρχει. Ειδικά για τα παιδιά των πόλεων η έλλειψη “δρομολογίων” σχολείου, φροντιστηρίου, προπόνησης τους δίνει από μια έως και δύο ελεύθερες ώρες ημερησίως.

Ένα καλό πρακτικό εργαλείο είναι η καταγραφή των δραστηριοτήτων των αθλητών για 24 ώρες-7 ημέρες την εβδομάδα. 

Διαχείριση χρόνου

Βοηθάμε τους αθλητές μας να αποκτήσουν καλύτερη αίσθηση του χρόνου έτσι ώστε να οργανώνουν και να προγραμματίζουν καλύτερα την καθημερινότητά τους. Τους βοηθάμε να κατανοήσουν ότι η αίσθηση του άπλετου χρόνου που έχουν στην καθημερινότητά τους είναι πλασματική και ότι οι υποχρεώσεις συνεχίζονται, απλά με νέα μορφή. Ένα καλό πρακτικό εργαλείο είναι η καταγραφή των δραστηριοτήτων των αθλητών για 24 ώρες 7 ημέρες την εβδομάδα. 

 Κίνητρο

Η έλλειψη κινήτρου είναι βασικός παράγοντας αποτυχίας στον αθλητισμό. Ο αθλητής θα πρέπει να:

* Θέτει βραχυπρόθεσμους και πραγματοποιήσιμους στόχους

* Κρατά ζωντανό στο μυαλό του πάντα τον τελικό στόχο

* Καθιερώνει τον καθημερινό του προγραμματισμό με βάση τους στόχους αυτούς

* Κάνει προπόνηση/ συναναστρέφεται δια ζώσης και διαδικτυακά με άτομα που έχουν θετική προδιάθεση και ίδιους στόχους με αυτόν.

 Καθιέρωση ρουτίνας

Όλα τα παραπάνω μπορούμε να τα πετύχουμε όταν καθιερώσουμε μια καθημερινή ρουτίνα που θα συμπεριλαμβάνει τις δράσεις που θέλουμε να ενισχύσουμε μέσα από συγκεκριμένες ασκήσεις. Οι στόχοι δεν θα πετύχουν εάν δεν καταφέρουμε να τους μετατρέψουμε σε καθημερινές συνήθειες.

Βοηθάμε τα παιδιά να καταγράψουν την καθημερινότητα τους. Αυτό μπορεί να γίνει ο οδηγός στο να κατανοήσουν με την βοήθεια σας τον πραγματικό χρόνο που αφιερώνουν και σε ποιους τομείς τον αφιερώνουν: σχολείο, μελέτη, φροντιστήριο, γυμναστική , μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ταινίες-σειρές, ύπνος κτλ.''.