Το εργαστήριο τεχνολογίας της Ακρόπολης άνοιξε τις ψηφιακές του πόρτες τον Μάρτιο του 2013 στα παιδιά και με οδηγό τη Γλαύκα, ένα ιπτάμενο ρομπότ-κουκουβάγια, τα προσκαλεί σε ένα έξυπνο διαδραστικό παιχνίδι. Το «Πρόγραμμα Γλαύκα», όπως ονομάζεται η εκπαιδευτική εφαρμογή με θέμα την αποκατάσταση των μνημείων της Ακρόπολης που ανήκει στην Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΥΣΜΑ), έχει στόχο τη γνωριμία των παιδιών με τις φθορές, τα αίτια και τα είδη των επεμβάσεων, με τα επαγγέλματα των ανθρώπων που πραγματοποιούν τα αναστηλωτικά έργα, καθώς και με τις σύγχρονες τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται σε αυτά.
Σε αυτό το ταξίδι γνώσης τα παιδιά θα πρέπει να προετοιμαστούν κατάλληλα ώστε να επιτύχουν πέντε δοκιμασίες, με αποστολή να ξεκλειδώσουν το «Εργαστήριο Σχεδιασμού» της Γλαύκας, κερδίζοντας παράλληλα το βραβείο συμμετοχής τους στο παιχνίδι. «Μέσα στο 2012 πραγματοποιήσαμε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με το ίδιο ακριβώς θέμα, στο οποίο συμμετείχαν 600 μαθητές. Ολοι μιλούσαν για μια αξέχαστη εμπειρία» λέει στο «Βήμα» η κυρία Ειρήνη Καϊμάρα, προϊσταμένη Τομέα Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης της ΥΣΜΑ.«Αποφασίσαμε λοιπόν μέσα από το Διαδίκτυο να μεγιστοποιήσουμε τη δυναμική του προγράμματος, το οποίο στηρίζεται σε δουλειά πολλών ετών» συνεχίζει.
Παιχνίδι με οδηγό τη Γλαύκα
Η Γλαύκα, η κουκουβάγια που θεωρείται το ιερό πτηνό της θεάς Αθηνάς και σύμβολο της σοφίας και της επιστήμης, γίνεται ο καθοδηγητής των παιδιών σε πέντε θεματικές ενότητες. Στην πρώτη από αυτές, το «Ταξίδι», οι μαθητές μαθαίνουν σε ποιους φυσικούς και μη παράγοντες οφείλονται οι φθορές και οι βλάβες της Ακρόπολης στη μακρόχρονη ιστορία των 2.500 ετών ζωής των μνημείων της. Αμέσως μετά το θεωρητικό στάδιο ακολουθεί η αντίστοιχη αποστολή.
Το δεύτερο επίπεδο, με την ονομασία «Βοήθεια», είναι αυτό που εισάγει τα παιδιά στις διαδικασίες συντήρησης, οι οποίες βοηθούν τα μνημεία να συνεχίσουν το ταξίδι τους στον χρόνο. «Το πρόγραμμα μάς δίνει μια ευκαιρία να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά ως προς την πρόληψη των φθορών στα μνημεία, τα οποία γνωρίζουν και αγαπούν. Μαθαίνουν να σέβονται όχι μόνο όσα έχουν αντέξει στον χρόνο, αλλά και τις προσπάθειες που καταβάλλονται για να τα διατηρήσουμε» επισημαίνει η κυρία Καϊμάρα.
Ποιοι είναι όμως οι επαγγελματίες που κάνουν αυτή τη δύσκολη δουλειά; Αυτούς τους γνωρίζουν τα παιδιά στο επίπεδο «Πλήρωμα» - από τους αρχιτέκτονες μηχανικούς και τους αρχαιολόγους ως τους συντηρητές και τους μαρμαροτεχνίτες. Κατόπιν, ξεκινά η «Δράση», η αποστολή μέσα από την οποία τα παιδιά θα γνωρίσουν τις αναστηλωτικές εργασίες του κάθε μνημείου ξεχωριστά για να καταλήξουν στο πέμπτο επίπεδο, αυτό του «Μέλλοντος».
Σε αυτό η Γλαύκα αποκαλύπτει στους μικρούς της φίλους με ποια εξελιγμένα τεχνολογικά συστήματα, όπως οπτικές ίνες, σαρωτές λέιζερ, κάμερες υψηλής ευκρίνειας κ.ά., φροντίζει για τη σωστή συντήρηση των σημαντικών αυτών μνημείων. Η ενότητα «Μάθε περισσότερα», που βρίσκεται στην κάτω δεξιά άκρη της σελίδας, έχει σχεδιαστεί ειδικά για εκπαιδευτικούς οι οποίοι θέλουν να χρησιμοποιήσουν το «Πρόγραμμα Γλαύκα». Εκεί θα βρουν τη σχετική βιβλιογραφία, καθώς και φόρμα επικοινωνίας με τους υπεύθυνους του προγράμματος.
Το τμήμα Εκπαίδευσης της ΥΣΜΑ, το οποίο εκπονεί πλήθος εκπαιδευτικών προγραμμάτων και παράγει εκπαιδευτικό υλικό και μουσειοσκευές, έχει δημιουργήσει άλλες δύο ψηφιακές εφαρμογές, με θέματα τη Ζωφόρο του Παρθενώνα και την Αθηνά, τη θεά της Ακρόπολης.
Περιηγηθείτε στο «Πρόγραμμα Γλαύκα» (http://www.ysma.gr/theglafkaproject/#/el/home) και τις άλλες εκπαιδευτικές ψηφιακές εφαρμογές, στην επίσημη ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (http://www.ysma.gr/).