Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2011

Πάντα υπάρχει ελπίδα....

Ένα «κείμενο για όλους» φέρνει την επανάσταση στην ελληνική ειδική εκπαίδευση, καθώς χρησιμοποιείται ώστε να μπούν  στον κόσμο της λογοτεχνίας και του θεάτρου άτομα τα οποία αδυνατούν να διαβάσουν και κυρίως να κατανοήσουν τον γραπτό λόγο, εξαιτίας σοβαρών παθήσεων όπως νοητική υστέρηση, σύνδρομο Down, αυτισμός ή γεροντική άνοια.
Πρόκειται για μια πρωτοποριακή μέθοδο «μεταγραφής» ενός κειμένου που επιτρέπει την κατανόησή του μέσα από εικόνες, απλές διατυπώσεις, διαδραστική ανάγνωση και θεατρικό παιχνίδι.

Το «κείμενο για όλους», όπως ονομάζεται η εν λόγω μέθοδος που αναπτύχθηκε στη Σουηδία και χρησιμοποιήθηκε ευρέως στη Μεγάλη Βρετανία, υλοποιείται στην Ελλάδα απο μία ομάδα  εκπαιδευτικών από την Πτολεμαΐδα, με επικεφαλής την κ. Δέσποινα Καραγιαννάκου και τον κ.Θεόδωρο Καραγιάννη.
Μεταγράφοντας το κλασσικό έργο «Μικρός Πρίγκιπας», οι εν λόγω εκπαιδευτικοί δημιούργησαν το πρώτο ελληνικό λογοτεχνικό «κείμενο για όλους» και κέρδισαν τον περασμένο Ιούνιο το βραβείο Αριστείας και Καινοτομίας στην Εκπαίδευση που χορηγεί το υπουργείο Παιδείας. Αποφάσισαν, τότε, να δημιουργήσουν περισσότερα «κείμενα για όλους» για να δώσουν την ευκαιρία σε ακόμα περισσότερες ομάδες που για δεκαετίες ήταν αποκλεισμένες από την ανάγνωση του γραπτού λόγου, να κρατήσουν στα χέρια τους ένα βιβλίο και να το διαβάσουν σαν όλους τους συμπολίτες τους.
Με τη μέθοδο «κείμενο για όλους», ένα κείμενο μεταγράφεται σε μια μορφή πολύ πιο απλή, καθώς οι προτάσεις γίνονται μικρές, τοποθετούνται φωτογραφίες στα κομβικά σημεία του λόγου, χρησιμοποιείται η ενεργητική φωνή, περιέχεται μόνο μία ιδέα ανά φράση και τα νοήματα απλοποιούνται. Έτσι, η ανάγνωση γίνεται δυνατή για ανθρώπους που ποτέ στο παρελθόν δεν κατόρθωναν να διαβάσουν.
Στη Σουηδία η απήχηση είναι τόσο μεγάλη που πλέον εκδίδεται μία εφημερίδα με τη μέθοδο "κείμενο για όλους". Ταυτόχρονα, στη Μεγάλη Βρετανία κάποιοι Δήμοι εκδίδουν οδηγούς για τους δημότες μεταξύ άλλων και με τη μέθοδο "κείμενο για όλους".
Στην Ελλάδα το υπουργείο Παιδείας και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο έχουν αναγνωρίσει τη σημασία της μεθόδου στην ειδική εκπαίδευση και ενέκριναν την εκτύπωση ενός τέτοιου αναγνωστικού.
Ο επόμενος στόχος  είναι ένα κείμενο πρώτων βοηθειών το οποίο θα βοηθούσε πολύ στην εκπαίδευση των ατόμων με νοητική υστέρηση ώστε να κατορθώσουν να αυτοεξυπηρετούνται και να ζουν σε ημιαυτόνομο καθεστώς. Επίσης, ένας οδηγός χρήσης συσκευών καθώς και ένα εγχειρίδιο κυκλοφοριακής αγωγής σε "κείμενο για όλους" .
ΟΣΟ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΣΚΕΠΤΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΒΑΡΙΟΥΝΤΑΙ Η ΖΟΥΝ ΣΤΗ ΜΙΖΕΡΙΑ, ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΛΠΙΔΑ....